Menu
Strefa Studenta i Absolwenta
Logowanie studentów
Tłumacz
Dokumenty aplikacyjne

Proste rady dotyczace tworzenia i wysyłania dokumentów.

 

Jak przygotować dokumenty aplikacyjne

Podstawowe dokumenty aplikacyjne, wymagane od kandydatów w procesie rekrutacji to życiorys i list motywacyjny lub formularz aplikacyjny, łączący funkcje tych dokumentów. Selekcja kandydatów do pracy na podstawie dokumentów aplikacyjnych jest pierwszym krokiem w procesie rekrutacyjnym. Są to Twoje wizytówki, które otrzymuje pracodawca i na ich podstawie podejmie decyzje, czy warto zaprosić Cię do kolejnego etapu rekrutacji. Od tego, jak zredagujesz i jaką treść zawrzesz w Twoich dokumentach, zależy bardzo wiele, dlatego warto poświęcić na to zadanie trochę czasu.

PODSTAWOWE ZASADY PISANIA DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH

  • zanim przystąpisz do pisania dokonaj szczerej analizy swojej wiedzy i umiejętności, wypisz swoje dotychczasowe doświadczenia zawodowe i pozazawodowe, osiągnięcia, zainteresowania, znajomość technik informatycznych i języków obcych, uprawnienia i certyfikaty, cechy charakteru i umiejętności "miękkie" itp., słowem wszystko, co składa się na Twój profil jako kandydata do pracy
  • dokumenty aplikacyjne powinny być zindywidualizowane i pisane pod konkretną ofertę pracy (gdy odpowiadasz na ogłoszenie) lub konkretnego pracodawcę i stanowisko pracy (gdy bezpośrednio zgłaszasz się do pracodawcy)
  • zanim przystąpisz do pisania, zapoznaj się z profilem firmy, do której aplikujesz, czym się zajmuje, jakie ma osiągnięcia i plany rozwoju
  • podawaj jedynie prawdziwe fakty i realnie oceniaj posiadane umiejętności, w szczególności znajomość języka obcego
  • do dokumentów aplikacyjnych nie dołączaj żadnych kopii dyplomów, referencji, certyfikatów - przedstawisz je w dalszym procesie rekrutacji
  • jeżeli oferta jest sformułowana w języku obcym, w tym samym języku napisz aplikację
  • dokumenty powinny być napisane na komputerze standardową czcionką, wydrukowane na białym bądź kremowym papierze w formacie A4 (użyj takiego samego papieru i czcionki dla CV i listu motywacyjnego); poza ty powinny być czyste i estetyczne, bez błędów ortograficznych, gramatycznych i "literówek"
  • życiorys wysyłaj zawsze z listem motywacyjnym
  • list motywacyjny jest czytany jako pierwszy (czyli przed CV!)

WYSYŁANIE APLIKACJI POCZTĄ TRADYCYJNĄ

  • przed włożeniem do koperty, starannie złóż dokumenty, by pracodawca nie otrzymał pogniecionej wersji
  • napisz dokładny adres, nie zapomnij o nazwie stanowiska i numerze referencyjnym, jeżeli są wymagane

WYSYŁANIE APLIKACJI POCZTĄ ELEKTRONICZNĄ

  • stosuj zasadę: jeden e-mail do jednego pracodawcy, nie wysyłaj jednego listu jednocześnie do wielu firm
  • dokumenty aplikacyjne wstaw w załącznik, pamiętaj o formalnych nazwach plików (np. Jan Kowalski - CV)
  • nie wysyłaj samych załączników, zredaguj krótką informację, w jakim celu piszesz i co załączasz, w jaki sposób można się z Tobą skontaktować, pamiętaj o formalnym języku i zwrotach grzecznościowych
  • nadaj odpowiedni temat (np. rekrutacja grafik komputerowy nr ref. 10/03)
  • sprawdź, co wpisujesz w okienko "Od:", ważne by to było imię i nazwisko a nie jeden z Twoich "nick'ów

 

Powrót