• 03.07.2023
  • Inne

MY DIGITAL LIFE. Nowa odsłona programu dla przedsiębiorczyń i przedsiębiorców z Ukrainy

MY DIGITAL LIFE. Nowa odsłona programu dla przedsiębiorczyń i przedsiębiorców z Ukrainy

Uchodźczynie i uchodźcy z Ukrainy, którzy przyjechali do Polski po 24 lutego 2022 roku i chcieliby założyć tu własną firmę, mogą skorzystać z nowej edycji programu wsparcia MY DIGITAL LIFE przygotowanego przez Bielański Integrator Przedsiębiorczych m.st. Warszawy oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Podczas warsztatów i sesji mentoringowych jego uczestniczki i uczestnicy dopracują swój pomysł na działalność, przyjrzą się różnym modelom biznesowym, by wybrać najbardziej optymalny dla siebie, poznają rodzaje działalności i związane z nimi zagadnienia podatkowe oraz otrzymają wsparcie w zakresie strategii marketingowo-sprzedażowej i budowania relacji z klientami. Program jest realizowany dzięki wsparciu firmy Microsoft.

Program wsparcia obejmuje 6 stacjonarnych spotkań warsztatowych (każde po 3 godziny) oraz minimum 6 godzin indywidualnych sesji mentoringowych online, podczas których każda uczestniczka / każdy uczestnik razem z ekspertką/ekspertem dopracuje swoją koncepcję na biznes.

 

Warsztaty będą odbywać się w wyznaczone środy w godzinach 16:30-19:30 w Bielańskim Integratorze Przedsiębiorczych (al. Zjednoczenia 25 – tuż przy stacji metra Stare Bielany), a mentoring – online na platformie Teams. Wszystkie spotkania będą prowadzone w języku polskim oraz ukraińskim. Ważne, by uczestniczki i uczestnicy poznawali polskie słownictwo biznesowe związane z prowadzeniem firmy. 

W trakcie warsztatów zapewniona będzie opieka animatora STEAM dla dzieci uczestniczek i uczestników. 

Osoby zainteresowane udziałem w programie mogą się zgłosić, wypełniając formularz rekrutacyjny: https://forms.office.com/e/tT14i7x4Pc (jest on dostępny zarówno w polskiej, jaki ukraińskiej wersji językowej)

 

Z autorkami i autorami najciekawszych i mających największe szanse powodzenia pomysłów na biznes zostanie przeprowadzona krótka rozmowa kwalifikacyjna (telefonicznie). Wyniki rekrutacji zostaną opublikowane 11 lipca 2023 roku. 

Program bazuje na doświadczeniu Bielańskiego Integratora Przedsiębiorczych Urzędu Dzielnicy Bielany, organizatora projektu miejskiego Kryzysowy Cowork, w którego ramach udzielane są konsultacje osobom z Ukrainy planującym założenie działalności gospodarczej. Program jest kontynuacją realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego programu dla kobiet z Ukrainy szukających w Polsce pracy dopasowanej do ich kompetencji i doświadczeń zawodowych.

EKSPERCI/MENTORZY: 

Agata Bona – MBA, IT w biznesie (PJWATK), International Certified Future Strategist. Mentorka, trenerka startupów technologicznych oraz eksperta w programach: akceleracji MIT Enterprise Forum CEE, European Space Agency BIC Poland Bootcamp, wykładowca kursu MBA Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, EU-EXCEL European Virtual Accelerator Startup Ecosystem, Mazovia Inkubator Technologiczny . Od 4lat współtworzy systemy wspierania przedsiębiorczości lokalnej oraz edukacji przedsiębiorczej dla samorządów, w tym m.st. Warszawy. Przedsiębiorczyni: FutureLab CEO. Od 15 lat doradczyni, moderatorka, facyliatorka strategiczna firm w obszarze innowacyjnych modeli biznesowych, strategii rozwoju biznesu oraz strategii komunikacji i budowania marki oraz określania przyszłych pól gry poprzez prototypowanie scenariuszy przyszłości i ich implikacji dla możliwości biznesowych, opcji strategicznych oraz pożądanych innowacyjnych modeli biznesowych organizacji. Ex-marketingowiec big pharmy. 

Ivan Gerasymenko – magister cybernetyki, ma tytuł doktora w obszarze administracji publicznej, MBA. Doświadczenie w dużych firmach górniczych i inżynieryjnych na stanowiskach od inżyniera po dyrektora ds. rozwoju i inwestycji. Dyrektor regionalnej agencji inwestycyjnej. Product Owner w firmach IT. Pracował w Google w programie Google Partners. Współzałożyciel i CEO agencji reklamowej – wszystkie rodzaje reklamy online (Google, Facebook, Instagram, sieci natywne, programmatic), badania marketingowe. 

Vitalina Komirna – doktor nauk ekonomicznych, profesor, dziekan wydziału Nauk Społeczno-medycznych w Warszawie, EUST. Autor książek z zakresu ekonomii, zarządzania i marketingu. Ponad 20 lat doświadczenia w dziedzinie edukacji, tysiące absolwentów. Metodolog i twórca projektów edukacyjnych oraz programów nauczania zarządzania organizacjami i cybernetyki ekonomicznej, zdrowia publicznego na uniwersytetach na Ukrainie i w Polsce. 

Tomasz Niwiski – doradca podatkowy posiadający wieloletnie doświadczenie w podatkach i księgowości. Obecnie prowadzący działalność doradczo-księgową pod firmą T-TAX Tomasz Niwiński (www.zaksieguje.pl). Uczestnik szkoleń w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce oraz w Polskiej Akademii Rachunkowości. Posiada doświadczenie m.in. w doradztwie dla podmiotów krajowych i zagranicznych, przeprowadzaniu badań typu due dilligence oraz przeglądów podatkowych. Wspierał swoich klientów podczas kontroli podatkowych i skarbowych, przygotowywał pisma procesowe, opiniował umowy oraz przygotowywał dokumentacje cen transferowych. Autor artykułów prasowych, m.in. w Dzienniku Gazecie Prawnej. 

Małgorzata Oprzalak – absolwentka administracji na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Wieloletni urzędnik i praktyk Wydziału Działalności Gospodarczej i Zezwoleń m. st. Warszawy. Obecnie kierownik zespołu zajmującego się rejestracją firm, doradztwem w zakresie podejmowania działalności gospodarczej oraz konsultantka Bielańskiego Integratora Przedsiębiorczych. Na stałe współpracuje z organizacjami oraz bankami w zakresie pokonywania barier administracyjnych w procesie rejestracji firm.   

Swjatoslawa Nykorowycz-Mendel – absolwentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. Ukrainka, od 15 lat cudzoziemka mieszkająca w Polsce, ekspertka ds. włączania migrantów na polski rynek pracy. Swoją karierę w działalności na rzecz osób migranckich zaczynała jako stażystka w Radzie Europy w Strasburgu. Przez całe dorosłe życie wspiera cudzoziemców w Polsce, w szczególności pomagając im w otrzymaniu dokumentów legalizacyjnych i znalezieniu pracy. Jako liderka programu „Praca” w Ukraińskim Domu, była odpowiedzialna za koordynację działań programów mentoringowych oraz integracyjnych, w szczególności koordynację projektów i inicjatyw związanych ze wsparciem migrantów na rynku pracy oraz promocją przedsiębiorczości. Współzałożycielka Fundacji Empowerment Ukraińskiego Centrum Rozwoju i Współpracy, w ramach którego kompleksowo wspieramy migrantów w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Budujemy siec między organizacjami pozarządowymi, biznesem i migrantami.

 

PROGRAM

WARSZTAT 1 (środa) 12.07.2023 

16:30 – 17:30 Otwarcie programu: spotkanie inspiracyjne 

Otwarcie programu będzie połączone ze spotkaniem z gościem specjalnym – osobą, która założyła biznes w Polsce i odniosła sukces. Uczestniczki i uczestnicy poznają też pracowników Integratora – co robią i w czym mogą im pomóc. 

17:30 – 19:30 Model biznesowy firmy (wg Osterwaldera) 

prowadzący: Agata Bona i Ivan Gerasymenko 

Podczas warsztatów dowiesz się, czym jest model biznesowy, dlaczego należy go przygotować, zanim zarejestrujesz firmę. Główne pytania, na które należy odpowiedzieć, określając model biznesowy: kim są Twoi klienci, czy masz dopasowane do nich usługi, jakie są Twoje strumienie przychodów, jak się komunikujesz, jak sprzedajesz, jakie masz zasoby. Już w trakcie warsztatów pracujesz nad modelem własnego pomysłu na biznes, a następnie dopracowujesz go w trakcie godzin mentoringowych z ekspertem. 

Wynik warsztatu: wstępny prototyp modelu biznesowego do dopracowania w trakcie mentoringu. 

 

MENTORING 1: modele biznesowe 

13.07.2023 – 25.07.2023 

Każda uczestniczka / każdy uczestnik w ciągu 2 tygodni po warsztacie będzie mogła/mógł zarezerwować dwie godziny indywidualnego mentoringu z ekspertem. Wynik mentoringu: określisz model biznesowy swojej firmy – podsumowanie najważniejszych założeń Twojego biznesu. 

 

WARSZTAT 2 (środa) 26.07. 2023 

16:30 – 17:30 Prezentacja modeli biznesowych przez uczestniczki i uczestników 

Zaprezentujesz wynik prac z pierwszych warsztatów oraz mentoringu – pozyskaną przez Ciebie wiedzę i jej wpływ na Twój pierwotny pomysł na firmę. Każda osoba będzie miała 3 minuty na prezentację swojego modelu biznesowego. 

17:30 – 19:30 Jak założyć biznes krok po kroku: Rodzaje firm i podatki w Polsce 

prowadzący: Patryk Dąbrowski / Tomasz Niwiski i Ivan Gerasymenko 

Dowiesz się, z jakimi podatkami będziesz miał/a do czynienia Polsce, jak liczyć podatki i kiedy należy je płacić. Poznasz główne rodzaje firm, które możesz założyć w Polsce (np. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z o.o.) i jakie są różnice między nim, jakie inne obciążenia należy wziąć pod uwagę planując działalność gospodarczą (ZUS). 

Wynik warsztatu: w trakcie warsztatu wstępnie wybierzesz rodzaj opodatkowania i formę działalności. 

 

MENTORING 2: rodzaje firm i podatków 

27.07. 2023 – 18.08.2023 

Każda uczestniczka / każdy uczestnik w ciągu 2 tygodni po warsztacie będzie mogła/mógł zarezerwować dwie godziny indywidualnego mentoringu z ekspertem. 

Wynik mentoringu: zrobisz podstawowe wyliczenia dotyczące przychodów i kosztów z doradcą podatkowym dla Twojego biznesu i upewnisz się, która z form opodatkowania jest najlepsza dla Ciebie. 

 

WARSZTAT 3 (środa) 23.08. 2023 

16:30 – 19:30 Jak założyć biznes krok po kroku: Proces zakładania firmy 

Prowadzący: Swjatoslawa Nykorowycz-Mendel, Ivan Gerasymenko, Małgosia Oprzalak, Tomasz Niwiński, Agata Bona 

Zrozumiesz, co należy mieć gotowe przed przystąpieniem do rejestracji firmy oraz jak wygląda proces rejestracyjny. Dodatkowo dowiesz się, jak pozyskać dofinansowanie. 

  • siedziba, adres korespondencyjny, adres do doręczeń, konto, profil zaufany - formalności zanim zaczniesz rejestrację firmy 
  • koncesje, dodatkowe pozwolenia, rejestry - omówienie wymogów dla rodzajów firm, które chcą założyć uczestniczki/cy 
  • rejestracja online (KRS, CEIDG, REGON, NIP), gdzie uzyskać pomoc 
  • z jakiej ochrony będziesz korzystać? (ZUS) 
  • dotacje z Urzędu Pracy, inne dofinansowania 

Wynik warsztatu: przygotujesz mapę kroków potrzebnych do założenia biznesu oraz listę potrzebnych dokumentów. 

Praca domowa: przygotowanie listy pytań do ekspertów, którzy są kluczowi dla prowadzenia biznesu. Pytania trzeba przygotować do 6.09.2023 i na ich podstawie będzie przygotowany warsztat nr 5. 

 

WARSZTAT 4 (środa) 6.09. 2023 

16:30 – 19:30 Jak pozyskać klienta i jak zwiększać sprzedaż 

Prowadzący: Vitalina Komirna 

Dowiesz się o kluczowych elementach marketingu i sprzedaży potrzebnych do rozpoczęcia swojego biznesu: 

● Jak zdefiniować cel marketingowy i sprzedażowy dla firmy? 

● Jak określić grupę docelową i zrozumieć ich potrzeby i preferencje? 

● Jakie są najskuteczniejsze narzędzia marketingowe i sprzedażowe dostępne na rynku? 

● Jakie są trendy i innowacje w dziedzinie marketingu i sprzedaży? 

● Jak opracować niepowtarzalną wartość oferty i skutecznie ją komunikować? 

● Jak skutecznie pozyskiwać klientów online? 

Wynik warsztatu: wspólnie z mentorem dopracujesz wersję swojego planu marketingowo-sprzedażowego. 

 

MENTORING 3: marketing i sprzedaż 

07.09. 2023 – 19.09.2023 

Każda uczestniczka / każdy uczestnik w ciągu 2 tygodni po warsztacie będzie mogła/mógł zarezerwować dwie godziny indywidualnego mentoringu z ekspertem. 

Wynik mentoringu: wypracujesz pierwszą wersję swojego planu marketingowo-sprzedażowego. 

 

WARSZTAT 5 (środa) 20.09. 2023 

16:30 – 19:30 Masz pytanie do...? Warsztaty z ekspertami (np. prawnik, księgowa, urzędnik rejestrujący JDG, ekspert od ZUS) 

Bazując na Waszych potrzebach, zaprosimy na spotkanie ekspertów, którym będziecie mogli zadać pytania i uzyskać informacje z interesujących Was obszarów. 

Wynik warsztatu: pełny plan potrzebny do otworzenia firmy.

 

WARSZTAT 6 (środa) 27.09 

Podsumowanie projektu i wręczenie certyfikatów 

16:30 – 19:30 Finalne prezentacje, sesja pytań i odpowiedzi. 

To będzie moment, kiedy uczestniczki i uczestnicy będą mogli zaprezentować swoje pomysły na biznes mentorom i ekspertom, z którymi pracowały i pracowali oraz uzyskać od nich informację zwrotną. Wybrane zostaną pomysły do dalszego procesu pozyskiwania inwestora. Uczestniczki/uczestnicy otrzymają dyplomy. Sesja integracyjna. 

 

Więcej o Bielańskim Integratorze Przedsiębiorczych: https://integratornabielanach.pl 

 

Więcej o Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego: https://frsi.org.pl

Przeczytaj więcej