Zapraszamy do zapoznania się z historiami absolwentów Politechniki Warszawskiej, którzy rozpoczęli swoją ścieżkę zawodową od stażu w firmie ORLEN. Ich doświadczenia moga być inspiracją dla studentów/absolwentów, którzy planują swoją karierę.
Blanka Szymczyk, Energetyka, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa (MEiL), Politechnika Warszawska
Co spowodowało, że zaaplikowałaś/łeś na staż do Orlenu?
Kierowałam się chęcią rozwoju i poznania bliżej branży energetycznej. ORLEN wydał mi się do tego idealnym miejscem. Weryfikacja umiejętności zdobytych na studiach, pogłębianie kompetencji i zdobywanie doświadczenia zawodowego w największym koncernie multienergetycznym nie tylko w Polsce, ale i w Europie środkowowschodniej, było dla mnie niepowtarzalną okazją i szansą. Zatrudnienie w ORLENIE wyróżnia mnie wśród rówieśników na rynku pracy i pozytywnie pozycjonuje u potencjalnych przyszłych pracodawców.
Co Ci się najbardziej podoba w Twojej pracy?
W pracy najbardziej doceniam to, że jest dla mnie przestrzenią do nauki i zdobywania nowej wiedzy się – otaczają mnie osoby z szerokim doświadczeniem w branży energetycznej, które mogę poprosić o pomoc czy radę, a oni zawsze chętnie rozwieją moje wątpliwości. Jednocześnie jednak nikt nie prowadzi mnie za rękę – dostaję zadania, które wykonuję samodzielnie, jestem odpowiedzialna za swoją pracę. ORLEN dał mi szansę poznania wielu ekspertów z obszaru energetyki, dzięki czemu mogę poszerzać swoją sieć kontaktów zawodowych, ucząc się pod okiem specjalistów.
W jaki sposób wiedza zdobyta na studiach pomaga/pomogła Ci w pracy zawodowej/stażu?
Niezbędne do podjęcia pracy w ORLENIE i sprostania obowiązkom, które są mi codziennie powierzane, jest wykształcenie techniczne, które zdobyłam na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa (MEiL). Wiedza ze studiów pozwala mi od podstaw rozumieć zadania, które wykonuję i w odpowiedni sposób patrzeć na wyzwania, z którymi się mierzę. Nawet jeśli nie dotyczą one bezpośrednio zagadnień czysto technicznych, to umiejętności zdobyte na studiach pozwalają mi spojrzeć na zagadnienia z dużo szerszej perspektywy, co umożliwia mi sprostanie stojącym przede mną wyzwaniom. Dodatkowo, MEiL nauczył mnie dyscypliny, sumienności, ciężkiej pracy i wytrwałości, a także odpowiedniego gospodarowania czasem i efektywnej pracy w zespole – bez tych cech nie byłoby możliwe osiąganie sukcesów na ścieżce zawodowej.
Jakie trudności napotkałaś/łeś na początku swojej ścieżki zawodowej?
Na początku trudno było mi odnaleźć się w tak dużej firmie, jaką jest ORLEN i zrozumieć, na czym polega praca w korporacji. Wszystko wydawało mi się ogromne – od struktury organizacyjnej, przez liczbę procedur i narzędzi, z którymi należało się zapoznać, po ilości osób, z jakimi musiałam nauczyć się współpracować. Na początku czułam się zagubiona, bo brakowało mi doświadczenia w poruszaniu się w tak złożonym systemie. Musiałam nauczyć się skutecznej komunikacji z różnymi działami i zarządzania swoim czasem w natłoku zadań. Z czasem jednak, dzięki wsparciu kolegów z zespołu i szkoleniom, zaczęłam odnajdywać się w nowej rzeczywistości.
Które kompetencje uważasz za najbardziej kluczowe w swojej pracy i które warto rozwijać już podczas studiów?
Najbardziej kluczowa w mojej pracy jest umiejętność pracy w zespole, a także zrozumiałej i sprawnej komunikacji, która pozwala na szybkie rozwiązywanie problemów i uniknięcie nieporozumień, ale też efektywnego zarządzania czasem oraz powierzonymi obowiązkami. To bardzo istotne zwłaszcza, gdy równocześnie realizuje się wiele projektów o różnych priorytetach. Oprócz tych kompetencji miękkich, nieoceniona w branży energetycznej jest wiedza techniczna zdobyta podczas studiów, która dała mi solidne podstawy do zrozumienia procesów i rozwiązywania bardziej złożonych problemów w pracy. Istotna jest także umiejętność adaptacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku - praca w dużej firmie wymaga elastyczności, otwartości na zmiany oraz gotowości do nauki nowych narzędzi i metod działania.
Czy z Twojej perspektywy możliwe jest pogodzenie studiów i pracy zawodowej? Jeśli tak, to co jest kluczem do sukcesu?
Tak! Pogodzenie studiów i pracy zawodowej jest jak najbardziej możliwe, ale wymaga dobrego gospodarowania czasem oraz odpowiedniego planowania. Klucz do sukcesu tkwi w umiejętności priorytetyzowania zadań – trzeba wiedzieć, które obowiązki są najważniejsze i jak rozłożyć je w czasie, aby zarówno w pracy, jak i na uczelni wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Niezbędna jest również dyscyplina oraz konsekwencja. Mimo wątpliwości i obaw, udało mi się odnaleźć balans i sprostać wymaganiom, jakie stawiają przede mną te dwa światy – z jednej strony zupełnie różne, a jednak mocno powiązane i mające ze sobą tak wiele wspólnego. Dodatkowo, otrzymałam duże wsparcie ze strony pracodawcy. Moi przełożeni są wyrozumiali i elastyczni, oferując możliwość pracy w niepełnym wymiarze godzin, elastyczne grafiki czy pracę zdalną. Ważne jest jednak, aby komunikować swoje potrzeby i otwarcie rozmawiać o ewentualnych trudnościach, dzięki czemu można dojść do porozumienia bez konieczności rezygnowania z któregokolwiek z obszarów.
Jaka Twoim zdaniem powinna być rola uczelni we wspieraniu studentów rozpoczynających karierę zawodową?
Uważam, że uczelnia, szczególnie ta, której jestem studentką, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu ścieżki zawodowej młodego człowieka, nie tylko w zakresie przygotowania merytorycznego czy kształcenia umiejętności miękkich. Organizowane na Politechnice Warszawskiej coroczne targi pracy są świetną okazją, aby studenci mogli poznać potencjalnych pracodawców, nawiązać pierwsze kontakty i lepiej zrozumieć, jakie oczekiwania stawia przed nimi rynek pracy. Dzięki temu wydarzeniu mogłam bliżej poznać ORLEN i podjąć decyzję o chęci kontynuowania mojej przygody z energetyką właśnie tam. Myślę, że ważne jest także zawieranie porozumień konkretnych firm z wydziałami uczelni, które pozwalałyby na rekomendowanie swoich studentów i absolwentów. To znacznie ułatwia rozpoczęcie kariery – dla studenta jest to możliwość odkrycia firmy czy stanowiska, szczególnie w mniej oczywistych lub niszowych obszarach, na którym dzięki swojemu wykształceniu odnalazłby się najlepiej i mógłby w pełni wykorzystać swój potencjał. Dla pracodawcy jest to okazja pozyskania wykwalifikowanego pracownika, mając pewność, że ma odpowiednie podłoże merytoryczne, by sprostać wyzwaniom zawodowym.
Jakie 3 rady możesz dać osobom, które chciałyby rozpocząć staż/praktyki?
Nie bój się pytać i popełniać błędy. Staż czy praktyki to czas nauki - zadawanie pytań i szukanie pomocy to naturalna i nieodłączna część stawiania pierwszych kroków w branży. Nie bój się, że zostaniesz oceniony przez to, że czegoś nie wiesz – Twoi przełożeni na pewno to zrozumieją i będą chętni Ci pomóc. Błędy są nieuniknione, traktuj je jako okazję do zdobycia doświadczenia i lepszego zrozumienia swojej pracy. Zapamiętuj udzielone Ci rady i wykorzystuj je w kolejnych zadaniach. Nie martw się, że zostaniesz odebrany jako niekompetentny, przez to, że zadajesz dużo pytań, masz wątpliwości, które chcesz rozwiać, aby odpowiednio wykonać powierzone obowiązki – w pełni zrozumiałam to w momencie, w którym mój dyrektor pochwalił mnie za dociekliwość i określił to, że „dopytuję, a nie robię w ciemno” jako bardzo dobrą cechę.
Czerp ze stażu jak najwięcej i angażuj się w różne zadania. Warto być aktywnym i zgłaszać się do nowych zadań, nawet tych, które wydają się trudne lub nietypowe – mogą okazać się niepowtarzalną okazją na wykształcenie nowych umiejętności czy zdobycie wartościowych kompetencji, dzięki czemu poszerzysz swoje horyzonty i lepiej zrozumiesz specyfikę pracy w branży, ale znaj umiar i zachowaj przy tym zdrowy rozsądek – nie bierz na siebie więcej, niż jesteś w stanie zrobić, staraj się realistycznie ocenić swoje umiejętności, będąc jednocześnie ambitnym. Pamiętaj, że lepiej solidnie wykonać jedno zadanie niż dwa do połowy, po łebkach. Stawiaj przede wszystkim na jakość, a nie ilość. Nie zapominaj, że odpowiadasz za swoją pracę i to, jak wykonujesz swoje obowiązki, świadczy o Tobie i kształtuje o Tobie opinię w branżowym środowisku.
Poznawaj ludzi i bądź otwarty na współpracę. Budowanie relacji z zespołem i poznawanie różnych osób w firmie może otworzyć Ci wiele drzwi w przyszłości. Chętnie bierz udział w spotkaniach i konferencjach, bądź pozytywnie nastawiony w miejscu pracy, wykorzystuj wszystkie okazje do networkingu – pytaj o rady i wskazówki, równocześnie pokazując siebie jako wartościowego pracownika. Nie zapominaj, że kluczem jest autentyczność – interesuj się ludźmi i ich pracą w sposób szczery, bo tylko takie podejście tworzy relacje, które przynoszą nie tylko wsparcie w bieżącej pracy, ale też prawdziwe korzyści w dalszej karierze.
Kacper Jabłoński, Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny, Energetyki i Lotnictwa, kierunek Energetyka
Co spowodowało, że zaaplikowałaś/łeś na staż do Orlenu?
Moja decyzja o aplikowaniu na staż do ORLENU była podjęta przede wszystkim w oparciu o rekomendacje znajomych, którzy tu pracowali. Mnie osobiście zachęciła przejrzystość zasad rekrutacji i struktury samego programu stażowego Kierunek ORLEN, co dawało mi poczucie, że będę miał jasno określoną ścieżkę rozwoju. Proces składający się ze złożenia CV, spotkania z rekruterem i opiekunem oraz przygotowania zadania rekrutacyjnego przebiegał sprawnie. Natomiast zadanie, tzw. case study, było próbką obowiązków, które wypełniam dzisiaj. ORLEN to marka, która od lat cieszy się ogromnym uznaniem zarówno w kraju, jak i za granicą, więc była to okazja do zdobycia doświadczenia w jednej z najbardziej rozpoznawalnych firm w Polsce. Praca w takiej firmie wiąże się uznaniem środowiska zawodowego i prywatnego.
Co Ci się najbardziej podoba w Twojej pracy?
To, co najbardziej doceniam w swojej pracy, to szansa zdobywania doświadczenia przy uczestnictwie w największych projektach energetycznych realizowanych w kraju. Wiedza i umiejętności zyskane przy inwestycjach w największe farmy fotowoltaiczne i wiatrowe są nieocenione. Dają mi poczucie, że to, co robię, ma realny wpływ na przyszły kształt branży. To dla mnie bardzo motywujące, bo widzę, że przyczyniam się do tworzenia czegoś ważnego. Dodatkowo mój entuzjazm i zaangażowanie jest podsycany działaniem w młodym, dynamicznie rozwijającym się zespole, który rozumie potrzeby osoby stawiającej pierwsze kroki w zawodowej karierze.
W jaki sposób wiedza zdobyta na studiach pomaga/ pomogła Ci w pracy zawodowej/stażu?
Dzięki solidnym podstawom teoretycznym, które wyniosłem z uczelni, mogłem szybko zaadoptować się do poruszanych tematów w pracy zawodowej. Kluczowe w życiu korporacyjnym okazały się umiejętności przygotowywania raportów, analizowania wyników, czy opracowywania danych. Z czasem okazało się, że stały się one niezbędne w codziennej pracy. Dodatkowo, znajomość podstaw procesów technicznych, którą zdobyłem na studiach, okazała się bardzo pomocna przy rozwiązywaniu problemów technicznych i w zrozumieniu specyfiki pracy w branży. Warto korzystać z zajęć, które uczą stosowania konkretnych narzędzi pracy. Znajomość różnych rodzajów oprogramowania otwiera wiele ścieżek rozwoju kariery i znacząco ułatwia pracę.
Jakie trudności/wyzwania napotkałaś/łeś na początku swojej ścieżki zawodowej?
Na początku mojej kariery zawodowej największym wyzwaniem była komunikacja w zespole, zwłaszcza w kontekście różnic w doświadczeniu i podejściu do pracy, gdy zespół składa się z osób o różnych kompetencjach. Kolejnym wyzwaniem było dostosowanie się do metod pracy w zespole. W firmie panują określone procedury i standardy, które musiałem szybko przyswoić, aby sprawnie opracowywać wyznaczone zadania. To wymagało ode mnie sporo otwartości na zmiany, ale ostatecznie udało się zbudować efektywną współpracę. Teraz te początkowe trudności traktuję jako cenne doświadczenie, które pozwoliło mi lepiej zrozumieć, jak ważna jest komunikacja i współpraca w zespole, bez której nie wyobrażam sobie funkcjonować.
Które kompetencje uważasz za najbardziej kluczowe w swojej pracy i które warto rozwijać już podczas studiów?
W mojej pracy szczególnie przydatne okazały się umiejętności posługiwania się narzędziami z pakietu Microsoft Office, zwłaszcza arkusza kalkulacyjnego i jego dodatków, które są kluczowe przy analizie danych i przygotowywaniu raportów. Wszelkie metody analizy ilościowej oraz rozwiązywania złożonych zagadnień są nierozłącznym wkładem do rzetelnego prowadzenia projektów. Uzupełnienie powyższych kompetencji o znajomości regulacji prawnych i branżowych trendów, pozwala na sprawne poruszanie się w zadaniach branżowych oraz imponowaniu przydatną wiedzą podczas licznych spotkań. Zawsze warto rozwijać również własne zdolności do pracy w zespole, ponieważ efektywna współpraca jest fundamentem sukcesu w każdym projekcie. Systematyczna komunikacja i płynna wymiana informacji w zespole projektowym to niezbędny element każdej organizacji.
Czy z Twojej perspektywy możliwe jest pogodzenie studiów i pracy zawodowej ? Jeśli tak, to co jest kluczem do sukcesu?
Z mojej perspektywy pogodzenie studiów i pracy zawodowej jest jak najbardziej możliwe, choć wymaga sporego wysiłku i dobrej organizacji czasu. Kluczowym elementem jest ustalenie z pracodawcą elastycznych godzin pracy i zadaniowej formy wykonywania obowiązków, co pozwala na dostosowanie się do harmonogramu zajęć. Warto również zadbać o dobrą komunikację z przełożonym, by znaleźć rozwiązania umożliwiające łączenie obowiązków zawodowych z nauką. Mimo, że łączenie pracy ze studiami może być wymagające i nie zawsze komfortowe, jest to doskonała okazja do jednoczesnego rozwoju zawodowego i naukowego. Najważniejsze to utrzymywać równowagę, nie zapominać o swoich sprawach i pamiętać o wyznaczaniu priorytetów.
Jaka Twoim zdaniem powinna być rola uczelni we wspieraniu studentów rozpoczynających karierę zawodową?
Uczelnia powinna aktywnie wspierać studentów w rozpoczęciu kariery zawodowej poprzez dostosowanie programu nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy. Kluczowe jest oferowanie studentom praktycznych doświadczeń — organizowanie studiów przypadku, warsztatów, staży we współpracy z firmami, które pozwalają zdobywać doświadczenie w realnym środowisku pracy. Warto również nie bagatelizować rozwoju umiejętności miękkich takich, jak komunikacja, zarządzanie czasem czy praca w zespole. Ponadto uczelnia powinna stwarzać okazje dla studentów, w których mogą zmierzyć się z wyzwaniami branży, umożliwiając im nawiązywanie kontaktów zawodowych już w trakcie studiów. Pozwoliłoby to na stopniowe przygotowanie ich do warunków pracy.
Jakie 3 rady możesz dać osobom, które chciałyby rozpocząć staż/praktyki?
Wykazujcie zaangażowanie – Pokazujcie, że jesteście zmotywowani i gotowi do nauki i pracy. Firmy doceniają osoby, które angażują się w swoje obowiązki i starają się jak najlepiej wykonywać powierzone zadania, nawet jeśli są wyzwaniem.
Nie bójcie się nowych wyzwań – Staż to doskonała okazja do rozwoju i nauki. Bądźcie otwarci na nowe wyzwania i nie bójcie się wychodzić ze swojej strefy komfortu. Każde nowe zadanie to szansa na zdobycie cennego doświadczenia.
Dbajcie o dobry kontakt w zespole – Zbudowanie dobrych relacji z kolegami i koleżankami z pracy to klucz do sukcesu w zespole. Pamiętajcie, że współpraca i dobra komunikacja są podstawą efektywnego realizowania projektów. Warto także prosić o feedback, by doskonalić swoje metody pracy.
Julia Jankowska, Politechnika Warszawska, Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska, Ochrona Środowiska
Co spowodowało, że zaaplikowałaś/łeś na staż do Orlenu?
Zdecydowałam się zaaplikować na staż do ORLENU ze względu na możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego w renomowanej firmie, będącej liderem na rynku. Przyciągnęła mnie również perspektywa pracy w środowisku wpierającym moje pierwsze kroki, umożliwiającym rozwój w obszarach zgodnych z moimi zainteresowaniami i wykształceniem.
Co Ci się najbardziej podoba w Twojej pracy?
To, że mogę brać udział w projektach, które realnie wpływają na ochronę środowiska w ujęciu całego kraju. Możliwość współpracy z ekspertami, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem to coś, co pomaga mi zrozumieć specyfikę branży i jest dla mnie bezcenne.
W jaki sposób wiedza zdobyta na studiach pomaga/ pomogła Ci w pracy zawodowej/stażu?
Studia dostarczyły mi podstawową wiedzę i narzędzia, które pomogły mi zrozumieć procesy oraz mechanizmy działań środowiskowych. Zadania projektowe systemów gospodarki komunalnej wraz z analizami ich efektywności, pomogły mi w późniejszym stawianiu czoła rzeczywistym wyzwaniom, z którymi obecnie mierzę się razem z zespołem na stażu Kierunek ORLEN.
Jakie trudności/wyzwania napotkałaś/łeś na początku swojej ścieżki zawodowej?
Dostosowanie się do tempa pracy w dużej organizacji oraz zapoznanie się z jej procedurami było dla mnie na samym początku mojej przygody ze stażem dużym wyzwaniem, ponieważ wcześniej nie miałam takich doświadczeń.
Które kompetencje uważasz za najbardziej kluczowe w swojej pracy i które warto rozwijać już podczas studiów?
Umiejętność analizy danych, skrupulatność i wychodzenie z inicjatywą. Bardzo ważna jest również komunikatywność, ponieważ często wymagane są współprace z różnymi działami i podwykonawcami. Warto podczas studiów rozwijać te umiejętność, uczestnicząc w grupowych projektach, jednocześnie poszerzając swoje studenckie kręgi.
Czy z Twojej perspektywy możliwe jest pogodzenie studiów i pracy zawodowej ? Jeśli tak, to co jest kluczem do sukcesu?
To, moim zdaniem, najefektywniejszy sposób na zdobywanie umiejętności branżowych. Nie jest to łatwe, natomiast ważna jest dyscyplina i zastanowienie się nad tym, co jest naprawdę ważne. Priorytetyzacja zadań jest tutaj kluczowa.
Jaka Twoim zdaniem powinna być rola uczelni we wspieraniu studentów rozpoczynających karierę zawodową?
Uczelnie powinny aktywnie wspierać studentów poprzez organizację warsztatów, kursów praktycznych i spotkań z przedstawicielami firm. Ważna jest też pomoc w nawiązywaniu kontaktów zawodowych oraz zapewnienie elastyczności w harmonogramie zajęć, co ułatwia studentom podjęcie stażu lub pracy.
Jakie 3 rady możesz dać osobom, które chciałyby rozpocząć staż/praktyki?
Bądź wobec siebie wyrozumiały – wiele rzeczy może być dla Ciebie nowych i to jest w porządku!
Pokazuj się, zdobywaj sieci kontaktów – każda uściśnięta dłoń, może się okazać pomocna w przyszłości!
Korzystaj z możliwości – warto się rozejrzeć wśród firmowych inicjatyw, zarówno tych szkoleniowych, jak i rekreacyjnych!
BADANIA ABSOLWENTÓW POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
Badania opinii absolwentów Politechnika Warszawska prowadzi od 2013 r. – są nimi: Monitoring Karier Zawodowych Absolwentów oraz Success Stories Absolwentów. Dział Badań i Analiz CZIiTT PW chciał dowiedzieć się, jak wyglądała droga absolwentów PW do sukcesu. Szukał odpowiedzi na pytanie o to, dzięki komu i czemu absolwenci PW dotarli do miejsc, w których znajdowali się w momencie realizacji badania. Chcieli, aby historie absolwentów stały się inspiracją i źródłem cennych informacji dla młodych osób rozpoczynających przygodę (realnie czy jeszcze w sferze rozważań) z Politechniką Warszawską.
Najlepszą wizytówką Uczelni są jej absolwenci.
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania!
Wyniki analizy zgromadzonych przez Dział Badań i Analiz CZIiTT danych zaprezentowane zostały w 5 raportach tematycznych. Raporty poświęcone są różnorodnym zagadnieniom związanym z sukcesem: definiowanie sukcesu, wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na sukces, znaczenie rodziny w osiąganiu sukcesów, subiektywne postrzeganie ścieżki zawodowej oraz to, czy osiągnięcia absolwentów były splotem korzystnych wydarzeń czy raczej wynikiem ciężkiej pracy.
SYLWETKI ABSOLWENTÓW PW
W raportach wyniki przedstawione zostały zbiorczo – tak, by odpowiedzieć na postawione pytania badawcze. Ale przygotowane zostały również sylwetki absolwentów, dzięki czemu możliwe jest poznanie kilkudziesięciu niebanalnych historii sukcesu.
Projekt „NERW 2 PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Oś priorytetowa III Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych